Kata (balra) és Paksi Julianna Kitti a kongresszus molinója előtt. Jasper Kata felvétele
(Ők ketten voltak a BA/MA képzés bevezetése előtti utolsó osztatlan képzéses évfolyam az egyiptológia szakon. Julianna ma Bázelben él és dolgozik mint egyiptológus.)
ICE XI
A XI.
Nemzetközi Egyiptológus Kongresszusnak (International Congress of Egyptologists
XI) idén Firenze adott otthont 2015. augusztus 23. és 30. között a Firenzei
Egyiptomi Múzeum (Museo Egizio Firenze) szervezésében. Ennek során hat napon keresztül
közel négyszáz előadás hangzott el hat párhuzamos szekcióban a Firenzei Egyetem
(Università degli Studi Firenze) Gino Capponi utcában található épületében. Az
esemény nyitó- és záróülését a firenzei városháza, a Palazzo Vecchio Ötszázak Terme
(Salone dei Cinquecento) nevű monumentális, a reneszánsz és a manierizmus
ihlette festményekkel és szobrokkal teli helyiségében tartották,
A Palazzo Vecchio. Jasper Kata felvétele
ahol a záróülést
követően a Kairói Operaház zenészei is koncertet adtak. Emellett a konferencia
ideje alatt lehetőség nyílott meglátogatni az Uffizi Képtár (Galleria degli
Uffizi) gazdag anyagát, valamint egy állófogadással egybekötve a Toszkán Régészeti
Múzeum (Soprintendenza Archeologici della Toscana) egyiptomi gyűjteményében
kiállított tárgyak is megtekinthetőek voltak. A konferencia további, rangos
helyszíne volt az egyetemhez tartozó Battilani Terem (Aula Battilani), amely a
plenáris üléseknek és az Egyiptológusok Nemzetközi Szövetsége (International
Association of Egyptologists) közgyűlésének adott otthont, végül az Arno folyó
túlpartján, az üde zöld Boboli kertben (Giardino di Boboli) álló, Le Pagliere,
egykori monumentális istálló és takarmánytároló volt, ahol a konferencia záró
vacsoráját tartották.
Firenzei látkép az Arno folyóval. Jasper Kata felvétele
Az előadások gyakorlatilag lefedték a tudomány valamennyi terültét, vagyis elhangzottak régészeti, nyelvészeti, filológiai, történelmi, társadalmtörténeti, művészettörténeti, építészettörténeti, vallástörténeti, muzeológiai, fizikai antropológiai és kutatástörténeti témában is – talán gazdaságtörténeti előadásból volt kevés. Nagyon izgalmas volt mindemellett az e-egyiptológiai szekció, amely révén betekintést nyerhettünk a recens digitalizálási és archiválási projektek munkáiba és a különféle online adatbázisok világába – mindezekről tudni ma már elengedhetetlen a kutatás szempontjából. Többek közt a konferencia ideje alatt vált szabadon elérhetővé a Ramses Online is, a Liège-i Egyetem (Université de Liège) újegyiptomi szövegeket tartalmazó adatbázisa, amely létrejöttéről Jean Winand tartott előadást a Battilani-teremben. Az adatbázis kapcsán ugyanakkor több előadás is elhangzott a konferencia során – egyebek mellett azt illetően is, hol vannak a határai a digitális jelkészlet és a számtalan, nüansznyi eltérést mutató, kézzel írott vagy vésett jel egymásnak való megfeleltetésének (Stéphane Polis). A plenáris ülések másik előadását John Baines tartotta az oxfordi Griffith Institute által szerkesztett, ám egyéb intézmények adatbázisait is magába olvasztó online bibliográfia, az Online Egyptological Bibliography jelenéről és a benne rejlő jövőbeli potenciálról.
A kongresszus ideje alatt nagyon sok kiváló előadás
hangzott el már ismert előadóktól és a fiatalabb generáció képviselőitől
egyaránt. Számos közülük igazán emlékezetes maradt: ilyen a fazekaskorongnál
ülő Hnúm istent ábrázoló gránit relieftöredék kontextusba helyezése, amely
egyben rámutatott a motívum-hagyományozódás rekonstruálásának lehetőségeire és
nehézségeire is (Maarten J. Raven, Leiden); inspiráló érvek amellett, hogy az
egyiptomi művészet a látszólagos változatlansága ellenére valójában csak nagyon
kevés valódi másolatot termelt ki, hiszen minden egyes múlbéli vagy akár
kortárs műalkotáshoz való visszanyúlás a korábbi
A Palazzo Vecchio-ban. Jasper Kata felvétele
koncepcióknak nem szolgai
másolását jelentette, hanem azok újraértelmezését (Dimitri Laboury, Liège); a
Királyok Völgye nemkirályi sírjaiban zajló recens munkáról szóló beszámoló,
ahol a sírokban tulajdonképpen az uralkodó személye körüli tágabb környezet
tagjainak temetkezései azonosíthatóak (Susanne Bickel, Bázel); a látogatói graffitók
tükrében lebilincselő előadás arról, III. Szeszosztrisz dahsúri halotti
komplexuma esetében a látogatók hogyan értelmezték újra a királyi műemléket, és
az hogyan vált a királyi hatalom legitimálásának, majd a múlt emlékezetének
helyéből a látogatók önreprezentációinak eszközévé és végül ramesszida korban a
korábbi épületek köveinek újrafelhasználása során „kőbányává” (Hana
Navratilova, New York, Oxford); az eddig előkerült legnagyobb, egyiptomi
papirusz archívumban, a Tebtüniszi papiruszokban található, római kori
Szóthisz-rítus bemutatása, annak vallási és politikai funkciójának
meghatározása (Susanne Töpfer, Heidelberg); remekül átgondolt és jól felépített
előadás az álmok értelmezéséről, az álomértelmezés elméletéről és
gyakorlatásról eddig publikálatlan óegyiptomi álmoskönyv-szövegek alapján (Luigi
Prada, Oxford); Hatsepszut királynő egyik főhivatalnoka, Dzsehuti sírjában (TT
11) található Halottak Könyve-szövegek lendületes bemutatása a legapróbb
részletre kiterjedően (Lucía Dias-Iglesisas Llanos, Madrid, Bázel). A magyar résztvevők
előadásainak témáját egy korábbi bejegyzés részletesen ismertette.
Én - végül - egy olyan Piramisszövegek-szekvencia kapcsán
tartottam előadást, amely nagyon gazdag utóéletnek örvendett, és amelyről kiderült,
több ősszöveg-változata is létezhetett, amelyek alapján az egyes, későbbi kompozíciók
születtek. A szekvencia újbirodalmi, Hatsepszut királynő korabeli változatai emellett
remek páldának bizonyultak arra vonatkozóan is, hogy az említett korszak milyen
sokrétűen volt képes vissznyúlni a múlthoz olyan módon, hogy kreatívan és
újszerűen alkossa újjá azt.
A firenzei katedrális. Jasper Kata felvétele
napsütésben is, azért
volt egy óriási élmény, mert egy hétig minden lehetőségem megvolt arra, hogy
élőben láthassam, mi zajlik a világ egyiptológus felében, és lehetőségem legyen
látni nemcsak a „nagyok”, de a hozzám hasonló szakaszban, a pályájuk elején
lévők munkáját is. Sőt, ami talán a legfontosabb, hogy láthattam azok munkáját, akik kutatási területe szorosabban kapcsolódik az enyémhez.
Minden lehetőségem megvolt továbbá arra, hogy a különböző fogadásokon, a
kávészünetekben, az informális sörözések és borozások során közvetlenebbül is
megismerjek másokat és mások munkáját. Végül pedig: mindez igazán frissítően
hatott – azt gondolom, mindannyiunkra.
Jasper Kata
Jasper Kata felvétele
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése